Logo (blauw).png

B Corp Traject

People, planet, perfect pants: het team van MR MARVIS geeft duurzaamheid bedrijfsbreed een belangrijke plek.

De uitdaging

Minder fast fashion - meer fair, tijdloos, en van goede kwaliteit. Dat hadden Steven, Aafke en David vanaf de eerste MR MARVIS broek voor ogen. Sindsdien zijn zowel het team als hun ecologische en sociale ambities flink gegroeid. Voor de B Corp Certificering gaan, sloot dan ook naadloos aan bij de mensen en toekomstdromen van MR MARVIS. 

Aan enthousiasme geen gebrek, maar waar begin je? Hoe leg je de sociale en ecologische lat zo hoog mogelijk bij ‘t optuigen en professionaliseren van processen, initiatieven en beleid? Hoe wordt en blijft dit echt een team effort? Samen met het team van MR MARVIS gaven wij zowel invulling als richting aan MR MARVIS’ route naar de B Corp Certificering.

Onze aanpak

Fase 1: De strategische basis

Voor we de wereld van B Corp indoken, daagden we het MT uit om als bedrijf kleur te bekennen in relatie tot duurzaamheid. Waar kan en wil MR MARVIS een verschil maken? In een Purpose Sessie met het MT, namen we de missie onder de loep en scherpten deze aan. 

Om vervolgens als één team naar de B Corp Certificering toe te werken, stelden we een intern B Champs team op: een groep enthousiastelingen - uit verschillende hoeken van het bedrijf - die tijdens het gehele traject betrokken zijn als bedenkers, uitvoerders, en ambassadeurs. 

MR MARVIS B Corp 1.JPG
MR MARVIS B Corp 5.JPG
MR MARVIS B Corp 3.JPG
MR MARVIS B Corp 2.JPG

Fase 2: Creatieve B Corp sessies

Aan de hand van drie creatieve sessies, waar we de vijf B Corp thema’s over verdeelden, gingen we met de B Champs aan de slag. We haalden boven tafel hoe MR MARVIS er op dat moment voor stond en vulden de vragen uit de B Impact Assessment in. 

Naast deze nulmeting, bespraken we inspirerende voorbeelden uit de praktijk en hakten we knopen door over de maatregelen en ambities die MR MARVIS wil doorvoeren. In brainstorm-oefeningen gaven de B Champs invulling aan de ideeën en voegden ze daar hun MR MARVIS sausje aan toe. 

Fase 3: De vaart erin (houden)

Van (digitaal) papier naar de praktijk, dat tekende de Executie fase die volgde. Onze taak? Vaart, vertrouwen én plezier in het proces houden. Zo werkten we met de B Champs in een ritme van 6 weken. Aan het begin van zo’n Chapter vierden we afgeronde taken en bepaalden we wie welke volgende to-do’s zou oppakken, inclusief deliverable en deadline. 

Tijdens de tussentijdse stand-ups deelden de B Champs hun progressie en eventuele hordes. Naast dat wij als stok achter de deur en vraagbaak optraden, bewaarden we het overzicht en hielpen we bij het optuigen van kleine en grote initiatieven. Ook deden we voorzetjes voor beleid en zorgden we dat de alle resultaten en documentatie B Corp-proof is. 

MR MARVIS B Corp 4.JPG
D&I MR MARVIS.jpg

The B Corp session was very interesting, well organized and easy to get involved in.

Het resultaat

De uitkomsten en ideeën van de creatieve sessies vingen we in een persoonlijke B Corp Roadmap voor MR MARVIS: een visueel én levend overzicht dat laat zien wat er wanneer en door welke B Champ moet gebeuren.

 

Dit plan:

  • Hield rekening met de piek seizoenen van MR MARVIS

  • Gaf inzicht in de volgordelijkheid en intensiteit van to do's

  • Liet zien hoe de B Corp score zich over tijd ontwikkelde

  • Bood houvast voor de B Champs richting de eindstreep

  • Was in lijn met de huisstijl van MR MARVIS

Volledig in lijn met de planning en Roadmap, klikten we in het voorjaar van 2022 op Submit! De B Corp-aanvraag van MR MARVIS ligt bij B Lab op de mat en we kijken er naar uit om de verificatie tot een goed einde te brengen. 

MR MARVIS _ B Corp Roadmap.jpg

Dit traject leidde tot deze initiatieven en méér

In kaart brengen van de CO2-voetafdruk van MR MARVIS (op Scope 1, 2 en 3)

Optuigen van een vrijwilligersprogramma en
-kalender voor werknemers 

Organiseren van een serie bedrijfsbrede diversity, inclusion & equity trainingen

Ontwikkelen van inkoop-beleid, Code of Ethics én Employee Handbook

Aangaan van lange termijn partnership met KiKa Foundation

met een totale donatie van €36.500 in 2021, whoop whoop!

Verkennen en ontwerpen van een 'undyed' collectie,  zonder kleurstoffen

MR-MARVIS-Jules.png

Jules Ruig

Communicatie Manager

QUOTE.png
Het B Corp proces is voor ons echt een team effort. Van HR tot product design, Etiquet zorgt ervoor dat elk team zijn steen(tje) bijdraagt. Het is erg mooi om te zien hoe enthousiast iedereen is en zich naast zijn of haar reguliere werk inzet voor het gezamenlijke doel. Dit zal de B Corp status voor MR MARVIS uiteindelijk een gouden randje geven wat mij betreft.

Overweeg je je ook aan te sluiten bij de B Corp beweging?

Mail naar floor@etiquet.nl

Bel Floor op 06 211 96 702

OVER ONS (Floor)_4x-8.png