top of page
  • Foto van schrijverFloor

Ons B Corp verhaal (en waarom we zo'n giga score hebben)

Wanneer klanten hun B Corp certificering binnen hebben, maken we daar graag een momentje van. Toen Etiquet zich vorig jaar zelf bij de B Corp beweging voegde, vergaten we echter om hier goed bij stil te staan. Terwijl het B Corp raamwerk sinds de start van Etiquet een belangrijke rol heeft gespeeld. Daarom neemt founder Floor je alsnog mee in ons eigen B Corp verhaal. Oh, en we doen uit de doeken hoe we een B Corp score van 140,6 (😳) hebben behaald.


“Op 1 april 2020 richtte ik Etiquet op. Niet de beste timing, want COVID brak net uit. En wat ga je als ondernemer in hemelsnaam met je tijd doen als de economie stilligt? Ik besloot betekenisvolle ondernemers te interviewen, om van hen te leren over ondernemerschap en duurzaamheid. Vet leuk en inspirerend! De term ‘B Corp’ werd in die interviews een aantal keren laten vallen. Dat bleef hangen."


"En dus verdiepte ik me vervolgens in all things B Corp - de beweging, het raamwerk, het proces. Het B Leader-programma, een vierdaagse training van B Lab (de organisatie achter de certificering), was de kers op de taart."


"Zo ontdekte ik dat het ook als eenmanszaak mogelijk is om voor B Corp te gaan. Dat heeft wat meer voeten in de aarde (want: nog niet heel veel bedrijfsprocessen), maar was voor mij een no-brainer. Niet alleen omdat ik heilig geloof in het gedachtegoed, maar ook omdat ik andere bedrijven wilde helpen met hun certificering.”


Voor we beginnen

“Als B Corp nieuw voor je is, helpt dit artikel je op weg. Het is in ieder geval belangrijk om te weten dat het B Corp raamwerk is opgebouwd uit vijf impact areas. Dit zijn governance, workers, community, environment en customers. Aan die Engelse termen ontkom je helaas niet, met een van origine Amerikaanse certificering. 👀"


"Binnen deze vijf thema’s, kun je op twee manieren punten verdienen. Enerzijds word je als bedrijf gescoord op je operationele impact: de impact van je dagelijkse bedrijfsactiviteiten. Denk aan hoe je met leveranciers omgaat, welke doelen je hebt gedefinieerd rondom duurzaamheid en hoe je waarde voor medewerkers creëert."


"Anderzijds wordt er gekeken naar je (impact) business model. Met andere woorden, hoe draagt waar jij je geld aan verdient positief bij aan een duurzame, leefbare wereld voor iedereen? Dat gaat dus over de kern van je bedrijf en hoe je mens en milieu verder brengt met je producten of diensten.”


Goed geld verdienen

"De impact van Etiquet in kaart brengend, realiseerde ik me dat Etiquet in de kern betekenisvol en dus “B Corp-proof” is ingericht. Eigenlijk ook niet gek, want de B Corp beweging heeft me sinds het begin van Etiquet geïnspireerd. Doing business as a force for good is dus bewust en onbewust leidend in beslissingen die ik maak."


"Laten we beginnen bij de core business van Etiquet. Het verdienmodel, onze missie, is gestoeld op het verbeteren van de sociale en ecologische impact van andere bedrijven. Dat betekent dat we aanspraak maken op het Impact Business Model “Impact Improvement”. Het feit dat al onze inkomsten dus voortkomen uit het verbeteren van de impact van andere bedrijven, wordt binnen de B Impact Assessment zeer gewaardeerd. Score? 26 punten."



Én flink weggeven

"Ook leek het me bij de start van Etiquet gaaf om me als bedrijf formeel te committeren aan het weggeven van een significant deel van de omzet. Enerzijds om te experimenteren met andere vormen van waarde, en daarmee persoonlijke voldoening. Anderzijds omdat ik met Etiquet ook direct wil teruggeven aan de maatschappij. In het begin van Etiquet ging dit om 10% van de omzet, wat middels formele donatie-overeenkomsten verdeeld werd over Justdiggit en Solidaridad. Daarmee is het Impact Business Model “Designed to Give” van toepassing, wat werd beloond met 35,6 punten."


"Inmiddels doneren we 5% van onze omzet en zijn onze impact partners Lenteland en Solidaridad. Daarmee is er wat meer ruimte voor investeringen in ons bedrijf. We zullen hier dus ook wat punten op inleveren bij onze hercertificering."


"Het geld dat we niet weggaven, landde op de Triodos rekening. En bankieren bij een betekenisvolle bank, tevens B Corp, werd ook flink beloond binnen de assessment. We zijn hier wel graag transparant over: inmiddels hebben we helaas om praktische redenen afscheid genomen van Triodos. We konden daar bijvoorbeeld geen creditcard krijgen, wat met de tooling die wij gebruiken wel heel wenselijk is. Etiquet bankiert nu dus met Bunq Easy Green."


Zwart op wit

"Bovendien hebben we onze toewijding aan het creëren van waarde voor ál onze stakeholders formeel vastgelegd. Daarmee staat het belang van onszelf als aandeelhouders dus ook formeel niet voorop. Binnen de B Corp certificering wordt dit de Mission Lock genoemd."


"Wat we ook op papier hebben gezet, is onze inkoopfilosofie. Dat we hier beleid op hebben, maar vooral dat we dit ten uitvoer brengen, levert ons heel wat punten op binnen de community impact area. Zo neem ik vanaf het begin van Etiquet vooral diensten af bij andere vrouwelijke ondernemers binnen Nederland. Denk aan: fotograaf, illustrator, boekhouder, copywriter. 🦸🏻‍♀️"


"Daarnaast hebben we een gedragscode opgesteld, waarin we de kernwaardes van Etiquet opgenomen hebben. Om Lot en mij af en toe te herinneren aan onze (ondernemers)principes. Waar willen we elkaar écht aan houden? ‘Geven is het nieuwe nemen’ is heel belangrijk voor ons. En ‘heb al het leven lief’. Dit levert ons punten op binnen governance."


"Binnen deze zelfde impact area, wordt het hebben van een missie met een sociaal en ecologisch karakter én het feit dat we hier KPIs voor opgesteld hebben (waar we op sturen) trouwens ook beloond."


Beetje geluk

"Ja, Etiquet is goed bezig. Maar we hadden ook een beetje geluk. Als je geen mensen op de loonlijst hebt – zoals Etiquet – valt de impact area ‘Workers’ namelijk weg. De punten die je op je Impact Business Models verdient worden dan met 1,5 vermenigvuldigd. En laat dat nou net een onderdeel zijn waarop we fantastisch scoren."


Toch niet zo groen?

"Niet binnen elke impact area is Etiquet een hoogvlieger. Binnen environment scoorden we slechts een paar punten. Toch gaat het best goed met onze ecologische duurzaamheid, vinden we zelf. We letten op wat en waar we inkopen, reizen met de trein, scheiden ons afval, en werken samen met Regreener waar we maandelijks de gemiddelde voetafdruk van twee personen compenseren."


"Maar het meten van ons waterverbruik, energieverbruik en afvalproductie was voor ons te omslachtig, gezien ‘t feit dat we twee dagen per week bij co-working Forty Hub en de rest bij klanten of thuis werken. En als je je verbruik niet meet, krijg je daar ook geen punten voor."


De waarde van B Corp

"Je leert eerst hoe je moet zwemmen en pas aan het eind krijg je je zwemdiploma. Zo werkt het ook met B Corp. In de eerste plaats biedt het B Corp raamwerk inzicht, ideeën en sturing. Pas daarna is B Corp een erkenning. Dat maakt ‘t zoveel meer dan een certificering, of een stempel."


"Het is dus ook helemaal niet gek om ruim de tijd te nemen voor je B Corp certificering. Met MR MARVIS hebben we er een traject van 2 jaar op zitten, waarin we met het team enorm veel verbeteringen hebben doorgevoerd en nieuwe projecten gestart - binnen zowel Product Design en People als Office Management. Pas daarna dienden we de aanvraag in."


"Dit geven we altijd aan klanten mee: je hoeft het niet meteen perfect te doen. Neem de tijd om je bedrijf goed vorm te geven. Kijk naar het B Corp raamwerk en beslis wat wel en niet bij je bedrijf past. En streef daarbij naar een goede balans tussen sociaal en ecologisch, operationeel en strategisch, korte termijn en lange-termijn."


"B Corp heeft ook binnen Etiquet voor verbeteringen gezorgd. We zijn bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gaan doen. We helpen jonge mensen op weg in het ondernemerschap met Jong Ondernemen. Zo geven we onder andere gastlessen en jureren we bij pitch battles. Echt tof!"


"Ook heb ik een recyclebak voor elektronisch afval op onze co-working space neergezet. En zijn we nog beter naar ons inkoopbeleid gaan kijken. Naast samenwerken met vrouwen, zijn we actiever op zoek naar waardevolle samenwerkingen met lokale ondernemers en ondernemers van kleur."


Gelukkig nieuwjaar!

"Dus, op 1 januari 2022 diende ik met een zwaar champagne hoofd de B Corp aanvraag van Etiquet in. Een halfjaar later kregen wij bericht dat we ons daadwerkelijk B Corp mochten noemen. Met een vette score. Maar daarmee zijn ook wij niet klaar met het verbeteren van onze impact hè. Er staat nog genoeg op onze wensenlijst!”

Zin om ook met B Corp aan de slag te gaan? Nieuwsgierig of het voor jullie bedrijf haalbaar is én wat het jullie kan brengen? Stuur ons een berichtje! Wij kunnen je begeleiden van A naar B Corp. Of bij het maken van duurzamere keuzes. Zowel ons als onze klanten heeft ‘t in ieder geval veel meer gebracht dan ‘n mooie score!


bottom of page