• Floor

Onze B Corp aanvraag: Het bewijs dat je als klein bedrijf een groot verschil kunt maken

Koppen uit het zand halen, staat bij ons wekelijks op de agenda. Niet altijd gepland, wel vaak nuttig. Het kan een klant zijn die we nét wat verder proberen te pushen, een teamlid die we tijdens een sessie moeten overtuigen of simpelweg bij familie aan de (kerst)tafel. Ook vandaag, op deze heuglijke Nieuwjaarsdag, hoop ik goedbedoeld wat koppen uit het zand te trekken.


Het zit namelijk zo: Wij hebben vandaag de aanvraag voor onze B Corp Certificering ingediend. Met een voorlopige score van 125 punten laten we zien dat je als klein bedrijf wel degelijk een groot verschil kunt maken. Daarmee vegen we één van de grootste vooroordelen over duurzaamheid van tafel: Dat je impact er als kleine speler niet toe doet. Hieronder 5 lessen uit 2021 waar ik met trots op terugkijk.



1. Wakker het sneeuwbaleffect aan

In 2021 hebben we gewerkt aan de sociale en ecologische impact van 14 bedrijven. Eerst deed ik dat alleen, nu ben ik dolblij dat Lise-Lotte op de rijdende trein is gestapt. Want al die 14 bedrijven hebben een (klein of groter) team achter zich. Van mensen die allemaal zien gebeuren dat het bedrijf for the good verandert. Door hen een rol te geven binnen die transformatie, heeft Etiquet een flinke groep mensen in beweging gezet. Die buiten werktijd wellicht weer anderen inspireren om betere keuzes te maken. Te gek toch?


2. Pak je podium voor die o zo belangrijke boodschap

Buiten dat we direct impact maken bij bedrijven, pakten we ook op andere manieren het podium om over duurzaamheid te delen. We schreven artikelen, onder andere voor MaatschapWij, om mensen te inspireren méér betekenis te vinden in hun werk. Zaadjes planten op grote schaal is dan ook een favoriete bezigheid geworden. En dat pakken we in 2022 verder op. Zo starten we een nieuwe samenwerking met MKB Servicedesk om duurzaamheid op hun platform een vaste plek te geven.


3. Doneren kun je leren

Vanaf dag één probeer ik Etiquet op een creatieve en vernieuwende manier echt betekenis te geven. Zo heb ik in het prille begin contact gezocht met Justdiggit en Solidaridad, twee non-profit organisaties die ik hoog heb zitten. Met beide partijen legde ik vast dat 5% van m’n jaaromzet wordt gedoneerd, wat in 2021 leidde tot een donatie van bijna €8.000. De 10% Impact Betaling die onze klanten doen, was daarmee geboren. Financieel gezien was het wellicht een tikkeltje naïef (oeps), maar onze directe impact was enorm!


4. Stem met je portemonnee

‘Waar belandt jullie geld?’, is een vraag die we vaak aan klanten stellen. Want wáár zij producten en diensten inkopen - hoe klein ook - doet ertoe. Zelf zijn we het afgelopen jaar steeds kritischer geworden op hoe we inkopen. We bankieren bijvoorbeeld bewust bij Triodos Bank (B Corp Gecertificeerd), werken voornamelijk samen met bedrijven die in bezit zijn van vrouwen of mensen uit ondervertegenwoordigde groepen, en steunen graag lokale of betekenisvolle initiatieven zoals Crowdfarming voor onder andere relatiegeschenken. En wat blijkt? Dat werkt magnetisch én inspireert anderen.


5. Vertraag vaker en stel grenzen aan je groei

In een bedrijvenwereld waar we (helaas) zijn opgegroeid met ‘hard groeien is goed’, vind ik het steeds interessanter om het tegenovergestelde te verkennen. En grenzen te stellen aan onze groei. Want groei kán slecht zijn, voor jezelf en de wereld. Zelf vind ik (buitengewoon) hard werken soms echt heerlijk, maar wel als het gepaard gaat met momenten van rust en reflectie. Een persoonlijke uitdaging en wens voor 2022 is dan ook om vaker te vertragen. Omdat het gewoon zo verdomd lekker is om soms echt ergens je tijd voor te pakken en de lat wat lager te leggen.


Ik hoop dat dit een beeld geeft van mijn jaar en je nieuwsgierig wordt van ons doorkijkje naar 2022. Want er liggen mooie plannen klaar. Hoog tijd (en veel zin) om deze samen met Lise-Lotte tot uitvoering te brengen! Na een laatste uitbuik-weekend dan.


Ik wens jullie een fijn en betekenisvol 2022!


Liefs Floor