top of page

Een kwestie van bestaansrecht: Team van Lumiforte bepaalt strategie op duurzaamheid

In de herfst van 2022 vroeg het team van Lumiforte zichzelf af: Hoe kunnen wij als bedrijf - nu en in de toekomst - een groter verschil maken voor de wereld? En dus stuurde CEO Guido Janssen ons een LinkedIn berichtje.


Inmiddels staat de duurzaamheidsstrategie van Lumiforte 🌟 en brengt het internationale team deze stapsgewijs in de praktijk. We blikken met Guido terug op onze samenwerking. En leggen de link tussen sportvelden en tomaten.


Zes maanden geleden hadden we nog nooit gehoord van kassencoatings (je weet wel, van die kassen waarin groentes en bloemen groeien), noch stilgestaan bij waar sportveldbelijning vandaan komt. En dus zeker nog geen beeld van hoe het bedrijf achter deze producten een positief verschil kan maken, voor mens en milieu.


De bovenkant van een broeikas

Lumiforte ontwikkelt slimme coating-oplossingen voor de tuinbouw en sportwereld


Dat veranderde begin oktober '22, toen we Lumiforte leerden kennen. Het team van Lumiforte wilde bedrijfsbreed met duurzaamheid aan de slag, maar had hier ook veel vragen bij: Hoe kunnen wij - nu en in de toekomst - een groter verschil maken voor en in de wereld? Waar beginnen we en waar werken we naartoe? Welke stappen gaan we concreet zetten? En wat is een goed proces om dit als team waar te maken?


Fast forward naar vandaag.

We kijken terug op een afgerond strategietraject, waarin we met het team van Lumiforte bepaald hebben welk verschil zij op de lange termijn willen maken en middels welke paden en mijlpalen zij daar naartoe zullen werken. En ook: we kunnen geen tomaat meer eten zonder even aan Lumiforte te denken en kijken met andere ogen naar Studio Sport.

Bij een mooi traject hoort een mooie afsluiter. En dus blikten we met Guido Janssen, CEO van Lumiforte, terug op onze samenwerking en de uitkomsten. Leuk dat je meeleest!


Guido, hoe leg jij Lumiforte uit aan je kinderen?

Goeie vraag. Wat wij doen is het reguleren van licht en de warmte in de kas, waardoor de tuinder de beste opbrengst heeft van de producten die in de kas staan. Zoals bloemen of groenten. De tuinder kan dan slim met ruimte, energie, en water omgaan. En afval beperken.


Portretfoto van Guido Janssen, CEO van Lumiforte

En de witte lijnen die je op sportvelden ziet - die komen ook uit onze fabriek. Wij veranderen een grasveld in een sportveld. Dat geldt voor de Johan Cruijf Arena, De Kuip en nog een hele hoop meer clubs in binnen- en buitenland.


Dat helpt bij de beeldvorming. En waarom vinden jullie het zo belangrijk om meer met duurzaamheid bezig te zijn?

Wij willen inzicht hebben en houden in de impact van onze producten, deze continu verbeteren, en daar transparant over zijn. Dat willen wij als team, maar ook de retailer, teler en toekomstig talent verlangen dit van ons.


Dat betekent niet alleen dat we flink investeren in het verder vergroenen van het product zelf, maar ook dat we binnen andere bedrijfsprocessen én in onze keten kijken naar wat we kunnen doen voor mens en milieu. En hoe we daarin kunnen optrekken met partners en eindgebruikers. Je moet jezelf als bedrijf blijven uitvinden en je bestaansrecht zeker blijven stellen.


En wat was de uitdaging van Lumiforte, begin oktober ‘22?

Dat we willen verduurzamen was ons duidelijk. Maar waar begin je? Hoe kunnen wij - nu en in de toekomst - een groter verschil maken voor en in de wereld? Wat is een goed proces om hier als team aan te werken? Het is fijn om hier experts bij te betrekken, zodat je je zelf kunt concentreren op de inhoud.


Foto van team Etiquet bij Lumiforte

De expertrol vulden wij graag in. We zijn wel benieuwd: wat was je eerste indruk van Etiquet?

Precies wat we zochten. Echt een MKB+ benadering - en dus géén corporate benadering. Jonge frisse academici die weten wat ze willen en daar heel enthousiast over kunnen vertellen. En de voorbeelden van reeds afgeronde trajecten en best practices die jullie deelden waren ook overtuigend.


Leuk om te horen Guido! En waarom zijn Lumiforte en Etiquet een goeie match, in jouw woorden?

We delen het ondernemende. De gedrevenheid. Houden van begrijpelijke taal, van praktisch en benaderbaar. En jullie waren heel duidelijk, bijvoorbeeld in jullie advies “kies niet te veel SDGs”. Daar vonden we elkaar in.


Strategiesessie van Etiquet bij Lumiforte

In co-creatie werkten we stapsgewijs aan Lumiforte's duurzaamheidsstrategie


Inmiddels zijn we een half jaartje verder. Wat is er veranderd sinds jullie met Etiquet hebben samengewerkt?

We hebben nu een blauwdruk voor wat wij kunnen en willen doen op duurzaamheid. De stip op de horizon staat en we hebben duidelijk gedefinieerd middels welke vier strategische pilaren we daar naartoe werken.


Om het vervolgens klein en praktisch te maken, hebben we mijlpalen voor het komende jaar geformuleerd en de hoe ingevuld met concrete initiatieven. En heel belangrijk: we hebben betrokkenheid gecreëerd bij ons internationale team. Het is mooi om aan hun reacties te merken dat het leeft, dat het voor hen relevante onderwerpen zijn. Zowel nu als richting de toekomst.

Is er een moment uit één van de sessies wat je specifiek is bijgebleven?

Eerst een algemene note: ik vond de creatieve sessies zelf erg waardevol, omdat je daarmee echt inzoomt op specifieke onderwerpen en met elkaar nadenkt: hoe gaan we deze doelstelling of ambitie heel concreet maken? Daarmee komt ook de creativiteit van de deelnemers naar voren. Dat was leuk om te zien!


Het begin van de strategiefase voelde als een net geschoten polaroid. Je weet wel, dat het beeld nog wazig is en je vertrouwen moet hebben dat het uiteindelijk een scherpe foto wordt. Toen jullie het beeld (van waar we voor staan en gaan met Lumiforte) duidelijk maakten tijdens de presentatie van onze duurzaamheidsstrategie - dát moment vond ik wel heel bijzonder. Wanneer trust the process inderdaad tot het gewenste resultaat leidt.


Taart

Een polaroid - dat is een mooie metafoor. Dikke kans dat we die van je lenen. Laten we ook de andere kant nog even belichten: wat maakt verduurzamen soms ook wel pittig?

Dat er zoveel is wat je kunt doen, waardoor je jezelf en je focus kunt verliezen. En dus ook dat je lastige keuzes moet maken. Onder andere omdat er investeringen bij komen kijken - in tijd, geld, energie, commitment. Die kun je maar één keer uitgeven of inzetten. En kenbaar maken aan de wereld waar je je voor inzet, ver weg blijvend van greenwashing.


Het resultaat vierden we met zelfgebakken taart


We sluiten ‘m af. Een jaar geleden, waar stonden jullie toen? En waar hoop je over een jaar te staan?

Een jaar geleden waren wij alleen bezig met het verduurzamen van ons productportfolio. Verder keken we nog niet - er was nog veel onwetendheid over wat we nog meer konden doen om sociale en ecologische waarde te creëren voor bijvoorbeeld ons team, de (lokale) gemeenschap, onze eindgebruikers. Dat hebben we nu wel helder! Inclusief wie daar een bijdrage aan kunnen en willen leveren. We hebben met jullie flinke stappen gezet.

Over een jaar? Dan kunnen we de testresultaten van het nieuwe productportfolio delen met de wereld. We kunnen dan bijvoorbeeld laten zien wat de verdere positieve environmental impact van onze producten is voor telers - zoals het besparen van water en energie. En over een jaar is duurzaamheid ook een voelbaarder en zichtbaarder deel van ons bedrijfs-DNA. We maken als team en als individuen dan structureel duurzamere keuzes. Op strategisch én productniveau, maar ook aan de lunchtafel en in ons reisgedrag.

Dat klinkt als muziek in onze oren - we blijven jullie van dichtbij volgen. Dankjewel voor dit interview Guido. En team Lumiforte: thanks for working with us & wishing you all the best (and let’s not forget: joy) in bringing your sustainability strategy to life!

bottom of page