top of page
  • Foto van schrijverFloor

5 inspirerende boeken over duurzaam ondernemen en leiderschap

Boeken over ondernemen en leiderschap zijn er in overvloed. Maar wat zijn nou de pareltjes? In dit artikel leg ik uit welke boeken mij persoonlijk hebben geholpen om een betere ondernemer te worden. Boekentips over ondernemen en leiderschap, voor als jij – net als ik – jouw steentje wil bijdragen. Of je steen, je kei, je rots of je bergketen.


Goede leiders geven de wereld van morgen vorm. Hoe goed leiderschap eruit ziet, hoeven we gelukkig niet volledig zelf uit te vogelen. We kunnen ‘op de schouders van reuzen’ staan, aldus Newton. Oftewel, we kunnen leren van degenen die ons vóór waren (en het gewoon een beetje beter kunnen dan wij). Hieronder vind je mijn favoriete boeken over ondernemen en leiderschap.


Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony’s – Jeroen Siebelink

Kaft van Het wereldschokkende en onweerstaanbaar lekkere verhaal van Tony's Chocolonely

Als er één bedrijf op de wereld inspirerend is, dan is ‘t Tony’s Chocolonely. Dit boek begint met Teun van de Keuken (held), die zichzelf aanklaagt als illegale chocoladeconsument en in Ivoorkust op zoek gaat naar slachtoffers en getuigen. Alleen al deze rebelse geboorte van het chocoladebedrijf maakt dit boek de moeite waard. Maar wat ik het meest inspirerend vond, was het doorkijkje in het ondernemersavontuur van Henk Jan Beltman. Hoe hij zich vasthoudt aan idealen, opbokst tegen de grote jongens, faalt en vervolgens weer opstaat. Waanzinnig!




Business for punks – James Watt


Over reuzen gesproken! De 18e-eeuwse James Watt droeg een enorme steen bij aan de industriële revolutie. Maar over die James wil ik het vandaag niet met je hebben. Ik wil het wél hebben over de 20e-eeuwse James Watt: de oprichter van brouwerij Brewdog.


Dit boek is hilarisch geschreven en zit bomvol geweldige lessen. James Watt vertelt hoe je oude regels moet breken of negeren, want die gelden volgens hem niet meer. Verspil geen tijd aan een businessplan, negeer sales, negeer advies en ga voor de volle 100% voor waar jij in gelooft.


Deze alinea geeft denk ik wel een goed beeld:

“Interviews and first dates suck. Awkward silences and excessive sweating. In fact, dates are probably easier, thanks to the socially lubricating effect of alcohol.


Maybe always offer your interviewee a drink too; we often do. A cold beer will help break the ice. You’ll end up hiring employee of the month and avoid some psycho waesel entering your ranks. Do this for interviews and first dates. You can thank me later. Preferably with a beer.”


Let my people go surfing – Yvon Chouinard


Kaft van Let my people go surfing

Je hebt het nieuws vast niet gemist: Patagonia-oprichter Yvon Chouinard doneerde deze zomer zijn miljardenbedrijf aan het klimaat. Dat moment was zeker niet de start van Chouinard’s eigenzinnige ondernemerspad. De start daarvan was in de jaren ’60, toen hij klimmateriaal smeedde in de schuur bij zijn ouders thuis.


Vanaf dag één stond respect voor de natuur op de eerste plaats. In het klimmen (Chouinard propageert ‘clean climbing), maar zeker ook in het ondernemerschap leidt hij ‘by example’.


Dit boek heeft me geleerd dat je niet volgens de regels van bestaande grote corporates hoeft te handelen. Integendeel zelfs. Je bepaalt zélf de regels. Door dicht bij je eigen waarden te blijven, kun je wereldwijd een verschil maken.



Build – Tony Fadell


Tony Fadell is de oprichter van Nest – de slimme thermostaat – en het brein achter de iPod. Ook dit boek is hilarisch geschreven. In Build deelt Fadell - kort maar krachtig - zijn gouden lessen over het bouwen van een ijzersterk product en een toonaangevend bedrijf, mét inspirerende bedrijfscultuur.


Eén (van de vele) stukje(s) dat me is bijgebleven:

“The best business ideas are painkillers, not vitamins. Vitamin pills are good for you, but not essential. But you’ll notice real quick if you forget a painkiller. Those eliminate something that’s constantly bothering you.”


Dealen met ‘assholes’, product heartbeats, de onzin achter massages en ‘unbecoming CEO’: Na 30 jaar werkervaring in Silicon Valley, mag je ervan uit gaan dat Fadell je het een en ander bij kan brengen over leiderschap, design, startups, decision-making, falen en succes.


No rules rules – Reed Hastings

Kaft van No rules rules

De oprichter van Netflix, Reed Hastings, legt in No rules rules uit hoe je door de juiste context te scheppen de regels binnen een bedrijf kunt loslaten. Het resultaat? Uitblinkende medewerkers!


Ik vind zijn filosofie heel mooi: Werknemers hebben de vrijheid om te handelen en keuzes te maken die zij in het belang van Netflix achten, zonder managementtoezicht. Dit creëert vrijheid en verantwoordelijkheid.


Nou, volgens mij kun je wel even vooruit zo. Laten we samen op de schouders van reuzen staan en vervolgens stenen of bergketens verleggen!








Foto credits cover image: Gülfer Ergin

Opmerkingen


bottom of page