Strategie
Handpicked Agencies zet collectief-breed impact programma op poten
Context
Als servicekantoor is Handpicked Agencies de rechterhand voor haar agencies als het gaat om HR en finance. Ze wilden duurzaamheid daaraan toevoegen, omdat ze potentie zien om als groep meer impact te maken. Maar wat pak je als collectief op en wat laat je bij de agencies liggen? Met dat strategische vraagstuk gingen we in 2024 aan de slag.
Impact
In co-creatie en op basis van de input van alle agencies creëerden we een impact programma dat in 2025 wordt uitgerold. De focus ligt op Handpicked's Handprint: de potentiële, positieve impact die de agencies (kunnen) hebben met hun projecten op de maatschappij, op de planeet en op eigen mensen, laten we gestaag groeien.
Wat doet Handpicked Agencies?
Handpicked Agencies is een collectief van creatieve bureaus, met een indrukwekkend portfolio aan professionele en digitale dienstverlening die bedrijven in o.a. de zorg, food, media en cultuursector helpen om relevant te blijven.
Fase 1: Begrijpen
Het startpunt voor deze samenwerking was een inspirerende middag op locatie in ‘t mooie Brabant. We maakten kennis met diverse labels binnen het collectief en hun (duurzaamheids)ambities. We bouwden bewustzijn, definieerden duurzaamheid en brachten in grote lijnen in kaart waar kansen liggen voor Handpicked Agencies.
​​
Met interactieve diepte-interviews met ieder label maakten we dat verder concreet. Wat gaat goed en waar liggen verbeterpunten, voor je eigen agency en het collectief? Wat pakken we wat jou betreft als collectief op en wat ook écht niet? Met het kernteam doken we in deze inzichten, de CSRD- en B Corp-standaarden, en bepaalden we focus.
Fase 2: Bouwen
Nadat we duidelijk hadden welke thema's we wel en niet wilden oppakken, was het tijd om het programma vorm te geven. Dat deden we in twee creatieve sessies met het kernteam. Per thema formuleerden we mijlpalen en concrete acties voor H1 2025. Het totaalplaatje toetsten we wederom bij alle agencies in een toffe Rondetafelsessie. Met succes!
Fase 3: Bewegen
Toen we deze case schreven, was 2025 nét begonnen. De Bewegen-fase van deze samenwerking - het uitrollen van het impact programma - vindt in 2025 plaats. Wij zullen Handpicked Agencies ondersteunen bij het tot leven brengen van een selectie thema's en het bewaken van de kwaliteit en impact van wat het collectief gaat doen. To be continued!