B Corp Traject
Cateraar Appèl bereidt zich voor op de B Corp Certificering
Context
De duurzaamheidsambities van Appèl staan al jaren voorop in hun dienstverlening. Maar als team gestructureerd stappen (blijven) zetten om de eigen impact te verbeteren, da’s andere koek. In het B Corp raamwerk vond duurzaamheidsmanager Cecile de juiste kapstok; wij ontwierpen en begeleidden het proces van kop tot staart.
Impact
Team Appèl in een notendop? Gaan met die banaan! Wij brachten structuur aan het ontwikkeltraject en boden volop inspiratie, waardoor zij hun energie konden richten op het gefocust toewerken naar concrete impact initiatieven en beleid. De B Corp aanvraag is al een poosje geleden ingediend! De volgende stop? De verificatie door B Lab.
Wat doet Appèl?
Mensen blij maken met gezonde, duurzame en innovatieve gerechten. Dan doen ze als cateraar op scholen en bij bedrijven. Ze bedienen dan ook letterlijk jong en oud, mét oog voor toekomstige generaties.
Fase 1: Begrijpen
Na een review van de reeds ingevulde B Corp assessment, brachten we het gehele leiderschapsteam aan boord van het traject. We haalden ambities boven tafel en bespraken de strategische en operationele kansen die het B Corp raamwerk zichtbaar maakte. Vervolgens vormden en trainden we een B Corp kernteam.
Fase 2: Bouwen
De voor Appèl belangrijkste onderwerpen verdeelden we over drie creatieve sessies met het kernteam en andere gedreven collega’s. Het doel: geïnspireerd raken, concrete projecten en acties definiëren en deze prioriteren. Etiquet werkte de gemaakte keuzes uit tot een overzichtelijke Roadmap.
Fase 3: Bewegen
Het kernteam stroopte de mouwen op om de de verschillende acties en verbeteringen vanuit de Roadmap te implementeren. Er kwam o.a. een vrijwiligersprogramma, vitaliteitsweek en de duurzaamheidsprestaties van huidige en toekomstige leveranciers kregen een centrale rol in het inkoopproces. Met trots en vertrouwen klikten we zo’n 5 maanden later op Submit.
Op dit moment zijn we met Appèl in afwachting van Verificatie.
Cecile Theunissen
MVO Manager