top of page

B Corp Traject

Plant-based chocolademerk Hands Off smelt data, beleid en processen samen tot welverdiende B Corp Certificering.

De uitdaging

Gestart vanuit de missie om chocola te maken waar de aarde niet van smelt, had Hands Off alle ingrediënten in huis om zich een business as a force for good te mogen noemen: helder doel voor ogen, betekenisvol product en gedreven team.

 

Tegelijkertijd leefden er vragen binnen team Hands Off. Wanneer doe je het als betekenisvol bedrijf écht goed? En hoe kunnen we Hands Off zowel strategisch als operationeel inrichten voor nog meer positieve impact in de toekomst? Met die vragen en een duidelijke B Corp ambitie ging Hands Off met ons aan de bak.

Onze aanpak

Fase 1: Nulmeting voor Hands Off

Met goede zin en een klein kernteam begonnen we bij het begin: waar staat Hands Off nu, wanneer we het bedrijf langs de B Corp meetlat leggen? Door samen de B Impact Assessment in te vullen, raakte het kernteam bekend met de inhoud én de tooling. 

Etiquet verhelderde de vragen met praktische voorbeelden en context, zodat we samen met het team van Hands Off weloverwogen keuzes konden maken over waar Hands Off naartoe wilde werken - strategisch en operationeel.

BD5B440A-6350-4630-AF9A-4D08642C8070.jpg
2CE72C9C-BAB4-46AA-877A-C417EF784D78.jpg
2A4927E0-BC74-4F93-8F38-92CC04223BCF.jpg
4BF92AD2-6BCC-4038-A170-BB365ECA678D.jpg

Fase 2: Vele smaken, één plan

Uit de nulmeting kwam naar boven waar de kansen voor Hands Off liggen én welke het team waardevol vindt om te verzilveren. We organiseerden vervolgens drie creatieve sessies met verschillende teamleden, waarin we brainstormden over hoe Hands Off concreet invulling kan geven aan deze (grootste) kansen. 

 

Inspiratie van andere bedrijven, een stortvloed aan ideeën, ‘ik ben even leeg’, kill your darlings - het passeerde allemaal de revue! De concrete to-do’s waar de meeste energie op en/of waarde in zat, kregen een plek in het B Corp Plan van Hands Off. Dit Plan gaf het team overzicht en vertrouwen. Op naar implementatie.

Ik vond het een top georganiseerde en leerzame sessie. Het was gestructureerd, interactief én leuk.

Fase 3: Kneden, schaven, (af)bakken

Met het B Corp plan onder de arm, verdeelde team Hands Off de taken en projecten. Stap voor stap werd het plan geïmplementeerd en daarmee Hands Off als bedrijf nog een stukje volwassener en impactvoller. 

Iedere zes weken faciliteerde Etiquet de Chapter Meeting met het kernteam, waarin we afgeronde, lopende en nieuwe to-do’s bespraken. Tweewekelijks kwamen we samen voor een korte stand-up. En tussendoor zorgden we er met 1-op-1 meetings, templates, werksessies, belletjes en mails voor dat team Hands Off vlot kon toewerken naar de indiening van hun B Corp aanvraag. En dat deden ze.

EE1F177D-6A75-43EF-B447-AABBB7BEE10F.jpg
504C5CB0-D5A1-49C9-81E4-544CB22B0D41.jpg

B Corp aanvraag

ingediend, proost! 🥂

Het resultaat

Het team heeft er hard voor gewerkt en het resultaat mag er zijn: Hands Off is officieel B Corp! 🎉 En hoewel dat natuurlijk hartstikke gaaf is, zijn de resultaten die daartoe geleid hebben minstens zo noemenswaardig:

1

Hands Off is dieper haar keten in gedoken en in gesprek gegaan met leveranciers: hoe zit het met hun duurzaamheids-prestaties en welke data hebben ze om hun claims te onderbouwen?

3

Marketing Manager Kim: "Het uitwerken van ons Impact Business Model heeft onze missie veel meer diepgang gegeven en heeft ons geholpen met het kwantificeren van onze missie."

5

Het team is aan de slag gegaan met customer outcomes: de verandering die Hands Off op lange termijn teweeg wil brengen bij/voor consumenten. Dat betekent sturen op én meten van de bewustwording die ze creëren rondom de milieu-impact van chocolade.

2

Er staat nu een fingerlicking personeelshandboek, waarin alles wat het team aangaat - van gedragscode en verlof tot mobiliteitsbeleid - is verzameld en terug te vinden.

4

"Dankzij het B Corp traject hebben we de klimaatvoetafdruk van al onze producten in kaart gebracht en weten we écht hoeveel impact we maken, in plaats van dat we 'alleen' de aller lekkerste plant-based chocolade maken"

Kitty_Smeeten_Hands Off_B Corp_Etiquet.png

Kitty Smeeten

Founder

QUOTE.png
Dit was een gave samenwerking! Wat het traject ons zeker gebracht heeft, is een flinke portie lef. We weten en voelen nu nog sterker dat we met de juiste dingen bezig zijn, kunnen dat onderbouwen met data en beleid, en gaan er dus ook echt voor staan. Als team zijn we nu nóg gemotiveerder om meer positieve impact te maken.

Ook verder professionaliseren met het B Corp raamwerk?

Mail naar floor@etiquet.nl

Bel Floor op 06 211 96 702

OVER ONS (Floor)_4x-8.png
bottom of page